STRESS – overbelastning

Stress kan forstås på flere måder. Man skelner imellem positiv stress der er den ”nødvendige ” for at kunne yde ekstra og den negative, der er en uønsket og vedvarende overbelastning af din krop, hjerne og nervesystem.

Den positive stress skal forstås på den måde, at du kan opleve den kortvarigt, når du skal præstere noget særligt. Den positive stress sørger for, at kroppen udløser de hormoner der skal til at ”komme på dupperne”. Således hjælper den til at yde det ekstra som kræves lige nu, – de næste par timer eller måske de næste par dage.

Den negative stress er negativ, fordi den er mere langvarig – kroppens reaktion på overbelastning.

Denne overbelastning er med til at nedbryde kroppen på flere måder. Kroppen har behov for en naturlig balance mellem aktivitet og restitution, for at bevare sin sundhed. Det at være stresset er ikke nødvendigvis ensbetydende med at have travlt. Det er en indre tilstand. En følelse af frustration over ikke at kunne leve op til de krav der stilles. Det kan være krav udefra eller indefra via de forventninger man har til sig selv.

Det kan også være en følelse af at være begrænset i at bruge sig selv på den måde man ønsker og evner. Du kan opleve en langvarig følelse af indre overbelastning, hvis du, i for stor grad, må gå på kompromis med de værdier, du har. Enten på arbejdet eller privat. Og er du i en krise i dit liv, kan kroppen overbelastes over så lang tid, at det truer kroppens sundhed.

Både voksne og børn kan opleve stress over længere tid.

Nogle af symptomerne på den længerevarende overbelastning er bl.a.

Uro, koncentrationsbesvær, tristhed, hovedpine, maveproblemer og muskelspændinger. Irritabilitet, søvnløshed og nedsat glæde og lyst kan være symptomer på stress. Dårlig hukommelse, svækket immunforsvar, forhøjet blodtryk, udtalt træthed og svimmelhed kan føjes til den lange liste. Samt en fornemmelse af ikke at kunne trække vejret dybt nok og smerter i kroppen. Derudover kan overbelastningen give en række af følgesygdomme, hvis du ikke får taget hånd om situationen i tide.

Her kan afspænding være en god måde at tage hånd om dig selv på. En god måde at hjælpe kroppen på vej til at genfinde kroppens eget ro-hvile-system i dit autonome nervesystem. Herefter kan det være nødvendigt at arbejde psykoterapeutisk med årsagerne til, at du blev overbelastet. Det kan hjælpe til forebygge mod den usunde stress senere i livet.

Læs mere om metoderne Afspænding og Psykoterapi til stressbehandling.

Afspænding og psykoterapi afhjælper stress

Læs mere om årsager til stress, symptomer mm. på min blog.